Het Schip

Historie

De 'Noordster' werd in december 1911 op de werf van Bilout (ws. Bijholt) te Foxhol te water gelaten als een klipperaak(je) met één -strijkbare- mast zoals het schip op bijgaande foto. De eerste eigenaar was dhr. Drent, die met een oliebollenkraam kermissen afvoer. De Noordster ( toen ook al zo geheten) gebruikte hij om op te wonen, in de roef en in het vooronder. Het ruim werd gebruikt om zijn kermiskraan in op te slaan. De binnenkant van de romp is op het vlak en in de kimmen nog altijd uitermate goed geconserveerd met oliebollenvet.... Het kermisgebruik was in de indeling terug te vinden. Het ruim hoefde niet zo groot te zijn voor het opslaan van de kraam, zodat een gedeelte hiervan bij de roef was getrokken, die overigens buitenwerks normale afmetingen had.

De heer Drent vertelde vroeger dat de werf nooit meer zo'n klein klipperaakje (17.16m. over de stevens) gebouwd heeft. Door de geringe afmetingen "stond zij bijna nergens stil" , wat een dure bouw tot gevolg had. Anders dan andere noordelijke klipperaken, zoals bijvoorbeeld de Hasselteraken, heeft de Noordster ook een bijzonder mooi gepiekt achterschip, meer zoals de 'Waspikkers' uit Noord-Brabant. De werf schijnt dan ook niets aan de Noordster verdiend te hebben, behalve de naam 'sierlijke schepen' te kunnen bouwen. Tot 1957 is dhr. Drent eigenaar geweest. Hij heeft er nooit een motor in laten bouwen, maar dat de Noordster al die tijd gezeild heeft is onwaarschijnlijk. In 1959 was er van het oorspronkelijke tuig en zeilgerei niets meer aanwezig. Helaas is het tot nu toe onmogelijk gebleken deze eerste eigenaar of zijn familie te achterhalen voor meer verhalen. De nu vermelde gegevens zijn opgetekend uit de mond van de latere eigenaar dhr. A. Koek uit Edam door stadgenoot E. Broeze, na hem (mede)eigenaar van de Noordster en voor ons een onmisbare bron van kennis en ervaring omtrent haar geschiedenis en het onderhoud dat zij behoeft. Tot 1959 is de Noordster in handen van een familielid van de Heer Drent geweest. In dit jaar kocht de familie Koek de Noordster vanuit een sloot bij Steenwijkerwold. Zij brachten het schip in zeilende staat terug en bouwden ook haar eerste motor in. De romp werd voorzien van een kajuit op het oorspronkelijke ruim en er kwam een achterdek op de plaats van de roef. Het verhaal gaat dat er plannen waren een kiel onder de Noordster te lassen om er de wereld mee rond te kunnen zeilen. Dit verklaard mogelijk de originele en imposante (maar niet oorspronkelijke!) tuigage als tweemast gaffelkits. Er kwam een grote mast (van een tjalk) en een bezaanmast (van een skûtsje) op en zij vervaardigden zelf de zwaarden en het roer. Van oude tjalken wisten zij een zware ankerlier, een zeillier en zwaardlieren te bemachtigen. Als tuig werd een bottertuig gekocht, dat een Durgerdammer visser nog in de oorlog had laten maken en nog wat andere botterzeilen. Botterfok en grootzeil kwamen zo aan de grote mast en een andere botterfok werd vermaakt tot (gaffel)bezaan. De bezaan was van een dergelijk zware kwaliteit dat hij pas in 2008 werd vervangen! In 1960 voer de Noordster weer voor het eerst als zeilschip en als een van de eerste weer onder zeil gebrachte voormalige vrachtschepen van de binnenvaart. Veertien jaar later ging de Noordster in eigendom over naar en driemanschap waarvan de familie E. Broeze en L. Hoekstra ruim een kwart eeuw eigenaar blijven. Zij varen er privé mee en zetten s'zomers op kleine schaal de verhuur voort waarmee dhr. Koek destijds al, als een van de pioniers op de Hollandse wateren, gestart was. De families Hoekstra en Broeze hebben ook een kwart eeuw (!) een traditie in ere gehouden waar vanaf 1960 de jeugd van Edam elk jaar half november reikhalzend naar uit keek: de lokale intocht van Sinterklaas. Het schip wordt al die jaren goed onderhouden en de Noordster wordt een echt familie- en vriendenschip.

In 2000 wordt de Noordster verkocht aan de familie L.W. Kleijer uit Nijkerk. De nieuwe schipper vervangt alle verouderde bekabeling (met dank!), voorziet het schip van de nodige moderne techniek en na vele jaren verassend van een nieuwe kleur. Najaar 2002 takelt hij de Noordster uit het water op een speciaal daarvoor aangeschafte oplegger met drie assen en twaalf wielen(!) en rijdt hem in de schemering naar een loods van zijn bedrijf. Daar haalt hij met veel geduld en toewijding de witte romp met een naaldenbikhamer geheel kaal en zet hem in een tweecomponenten verfsysteem. De nieuwe kleur is nagenoeg zwart maar blijkt bij nadere beschouwing uiterst donker sjiek 'Engelsgroen'. Er wordt ruim vijf jaar voornamelijk privé gevaren vanuit Jacht-haven Nulde aan het Veluwemeer waarbij de oud-eigenaren het schip nog jaarlijks een paar weken huren en betrokken blijven bij het onderhoud.

December 2005 kopen wij het schip van dhr. Kleyer die zich in een nieuw avontuur heeft gestort als dealer/importeur van Harley Davidson motoren in Brabant. Met sneeuw aan dek varen we het schip naar haar nieuwe thuishaven Enkhuizen. Voor ons gaat een lang gekoesterde droom in vervulling. Wij hopen de positieve lijn van onderhoud en behoud van dit unieke schip tenminste tot in lengte van ónze dagen voort te kunnen zetten en ervaren de blijvende betrokkenheid van vroegere eigenaren bij de Noordster als heel bijzonder.